Odejmowanie w zakresie 100
Sposób na odejmowanie
Odejmowanie to działanie odwrotne do dodawania. W zakresie 100 możemy odejmować liczby na różne sposoby.
Odejmowanie w pamięci
Gdy liczby są małe, możemy obliczyć je w głowie.
Przykład: 15 – 4 = 11
Podobnie obliczymy działanie: 95 - 4 = 91
Odejmowanie na konkretach
Przydaje się, gdy liczby nie są za duże.
Przykład: 12 – 5 → pokazujemy 12 dowolnych liczmanów, odejmujemy 5, zostaje 7.
Odejmowanie pisemne (w słupku)
Używamy przy większych liczbach.
Przykład:
64 – 27
------
37
Odejmowanie w częściach (rozbijanie liczb)
Rozdzielamy liczby na dziesiątki i jedności.
Przykład: 53 – 21 = (50 – 20) + (3 – 1) = 30 + 2 = 32
Odejmowanie do pełnej dziesiątki
Najpierw odejmujemy tyle, aby dojść do dziesiątki, a potem resztę.
Przykład: 42 – 9 = 42 – 2 – 7 = 40 - 7 = 33
Odejmowanie na osi liczbowej
Rysujemy oś liczbową i cofamy się odpowiednią liczbę kroków.
Przykład: 18 – 6 → zaczynamy na 18 i cofamy się 6 kroków → 12.
Odejmowanie przez dodawanie
Zamiast liczyć wstecz, sprawdzamy, ile trzeba dodać do mniejszej liczby, aby dojść do większej.
Przykład: 23 – 17 → pytamy: „ile trzeba dodać do 17, żeby było 23?” → 6.
Odejmowanie „na oko” (zaokrąglanie)
Zaokrąglamy liczbę, a potem korygujemy wynik.
Przykład: 51 – 19 → łatwiej policzyć 51 – 20 = 31, a potem dodać 1 → 32.
Działanie zapisujemy tak: 51 - 19 = 51 - 20 +1 = 31 + 1 =32
Odejmowanie przy użyciu liczydełka
Uczniowie mogą przesuwać koraliki, cofając się o odpowiednią liczbę.
Przykład: 27 – 8 → cofamy 8 koralików od 27, wynik 19.
Odejmowanie za pomocą schematów i rysunków
Można narysować kółka, kwadraty lub inne figury i skreślić część z nich.
Przykład: 14 – 5 → rysujemy 14 kółek, skreślamy 5, zostaje 9.
Odejmowanie można robić na wiele sposobów. Spróbuj różnych i wybierz ten, który najbardziej ci pomaga.
Komentarze
Prześlij komentarz
Witaj! Miło mi, że tu jesteś. Jeśli korzystasz z moich materiałów, podziel się swoją opinią.